logo-header

תשעה שלבים ואתם סקיפרים!

כל הדרך מהרגע הראשון ועד לתעודה הנכספת, המדריך כולל טיפים וידע
מקצועי רב. קראתם את זה, אתם מסודרים!
לפי נתוני משרד התחבורה – המחלקה לכלי שייט קטנים, יותר מאלף חמש מאות סקיפרים חדשים הצטרפו בשנה האחרונה לענף השייט
הישראלי והעניין בתחום צובר תאוצה.
המרחבים הפתוחים ממערב לחופי ישראל, קורצים לרבים ויש מגוון מועדוני שייט וקהילה פעילה של שייטים. הייחודיות והיוקרה מזמינים מצד אחד, מאידך התהליך
נראה ארוך, קשה ומסורבל. ממש כמעט בלתי אפשרי.
אז בואו נעשה סדר בבלאגן ונבין באמת מה צריך לעשות, כמה זה קשה ומה
האפשרויות העומדות בפנינו.

1. האם זה מתאים לי?

א. אם יש לכם אהבה לים, לשקט, לרוגע, אוהבים לבלות, אוהבים אקסטרים, עבודת צוות, רוצים לנסות
משהו חדש, תחביב חדש, ספורט חדש, בא לכם לעשות חופשה מיוחדת בכוחות עצמכם, אנשי עסקים, אתם
בלחץ בעבודה/ בחיים ורוצים לנקות את הראש אז יכול
להיות שרישיון סקיפר יהיה אחלה פתרון עבורכם.

ב. אם לא תנסו לא תדעו – חלק מהחברות מציעות הפלגת התנסות ראשונית ללא
עלות וללא התחייבות, פשוט תבחרו אחת טובה וצאו להפלגת ניסיון ללא עלות.

2. אז איך בוחרים חברה מתאימה?

יש המון חברות בשוק – יש חברות גדולת יותר, קטנות יותר. חברות מקצועיות מאוד
וכאלה שקצת פחות.
לכן השלב הזה הוא קריטי, צריכים לבחור נכון.
הפרמטרים החשובים בבחירה:

א. הפלגת ניסיון – הדבר הראשון הוא שיציעו לכם הפלגת ניסיון ללא עלות. הסבר על התחום והתנסות להחזיק את ההגה ולהשיט בעצמכם, חלק מהחברות לא מספיק
מקצועיות ולא חושבות שזה נכון לתת הפלגת ניסיון אז אפשר כבר לשלול אותן – לא
קונים חתול בשק.

ב. מועדון חברים – האם יש לה מועדון חברים? ואם כן באיזה גודל? גדול מדי, נגיד
מעל 1,000 זו בעיה כי היחס שם הוא לא מספיק אישי ואתם נבלעים בהמון. קטן מדי,
נגיד מתחת ל 250 זה גם לא טוב, כי מאוד קשה לארגן את הפעילויות. תנסו למצוא חברה שהיא נמצאת איפשהו באמצע, כזאת שעושה פעילויות ונראה

שכיף להיות חלק ממנה, בדרך כלל ניתן להתרשם מהביקורות של חברי המועדון
ולהבין.

ג. מיקום – אלמנט חשוב מאוד גם לנוכחות שלכם וגם לנוכחות של היציאה מהמרינה
והסיכוי לתפוס מקום טוב.
המרינה המומלצת בישראל ללמידה – מרינה הרצליה.

ד. ניסיון אנשי הצוות – בעולם הזה הניסיון הוא הכל, מדריך מנוסה זה אחלה, אבל הוא בעצמו צריך להיות ימאי אמיתי. לאיש מקצוע שאוהב באמת את הים וחיי את הים יהיו המון תובנות שאין סיכוי שמדריך סטנדרטי מכיר, אז תבדקו היטב ממי אתם
עומדים ללמוד.

ה. כלים – אחד האלמנטים הקריטיים הוא סוג ואיכות היאכטה עליה נפליג, בישראל לצערינו, רוב החברות מחזיקות ביאכטות ישנות ללמידה ושאינן מתוחזקות בצורה מספיק טובה. תקפידו לבחור חברה שיש לה לפחות 2-3 יאכטות ושהן כמה שיותר חדישות ומקצועיות כדי שבאמת תוכלו ללמוד את הדברים החשובים ולא רק
בתיאוריה.

3. מסלול למידה ומחיר:

ישנם מגוון מסלולים ללימודי קורס סקיפרים, כאלה פשוטים יותר וכאלה מורכבים יותר שממשיכים לשלבים
מתקדמים יותר כמו משיט ,60 שזה אחלה ומומלץ. לכל חברה יש את ההצעות שלה והמחיר שלה, אבל בכל החברות האיכותיות טווח המחירים הוא די קרוב ונע בין 6,500 ₪ ל 11,000 ₪ תלוי במסלול שתבחרו. אם המחיר זול מדיי, סיכוי גבוה שלא תגיעו למטרה ולא מכבר נתקלנו בנוכלים שגרמו
להרבה אנשים עוגמת נפש, כמו שאתם יודעים, הזול עולה ביוקר.
המסלולים: יש מהירים, יש קצרים, יש מקצועיים ויש בזום.
אחד המסלולים היותר מומלצים הוא מסלול מלא עד קבלת הרישיון, לעומת מסלול למידה חד פעמי שאם נכשלת באחד המבחנים אתה צריך לעשות עכשיו הכל בכוחות
עצמך, עדיף לשלם עוד טיפה ולדעת שאתם מקבלים קורס איכותי יותר ועם בטחון גדול יותר בהצלחה שלכם. מה גם שיש חברות שנותנות את זה כברירת מחדל וככה
אתם מבינים על רמת האמון של החברה.

שימו לב לשעות הלימודים והימים ותוודאו שהם נוחים לכם, אחד היתרונות בבחירת חברה מקצועית היא שתוכלו לשנות את הימים והשעות במידת הצורך, בדרך כלל זה
קורה, מה לעשות כולנו אנשים בוגרים וחיים בעולם דינמי.

משהו נוסף שמאוד חשוב הוא לוודא שהשיעורים מוקלטים בזום ותוכלו לצפות במועד
מאוחר יותר או אם פספסתם שיעור, כמו שאמרנו עולם דינמי ויש בלת”מים.

4. זמן למידה:

יש הרבה חברות או פרילנסרים קטנים שמבטיחים להוציא רישיון תוך 3 חודשים ובקלות, אז תיזהרו מהם, כי זה לא הגיוני וגם בתור אנשי מקצוע ניסינו את זה מספר
פעמים ולא הצלחנו. הזמן המינימלי להוצאת הרישיון הוא 5-6 חודשים וכדי לעשות את זה בזמן מהיר אתם חייבים עזרה של חברה מקצועית שתלווה אתכם בדרך, תכיר את כל הטריקים ותדע
להכווין אתכם בתהליך,
הזמן הממוצע ללמידה הוא 10 חודשים.

5. טפסים:

אחד הדברים שתצטרכו לעשות הוא לדאוג לטופס רפואי, זה מה שצריך עבורו: א. טופס כשירות רפואית בתוקף – כמו לתיאוריה לרכב בערך, אתם צריכים להיום נוכחים במקום ולהצטלם בעצמכם ולהביא תעודה מזהה בתוקף, יש לכם פה קישור
לעמדות הצילום:

https://www.gov.il/he/Departments/DynamicCollectors/photo_driving_license_stock?skip=0&limit=10

עם הטופס אתם הולכים לרופא המשפחה שלכם, או כל רופא אחר שמכיר את העבר
הרפואי שלכם ומבקשים ממנו חתימה שאתם כשירים להשיט יאכטה.
לאחר מכן אתם הולכים עם הטופס לבדיקת ראיה אצל אופטומטריסט מורשה
ומבקשים שיחתום על הטופס
סיימתם, יופי עכשיו תשלחו את הטופס באחת מהדרכים הבאות:
א. מקוון בקישור הבא:

https://govforms.gov.il/mw/forms/KshirutRefuitSapanut@mot.gov.il

ב. דואר רשום ל-האגף לכלי שיט קטנים ומשיטים, ת.ד 806 ,חיפה .31999
ג. מסירה במשרדי האגף בחיפה, צריכים להזמין תור לפני, יש לכם קישור:

/https://myvisit.com/#!/home/signin

מי שיכול שיעשה מקוון זה הכי קל, מהיר ונוח, רק תשימו לב שיש לכם את כל
הטפסים, כי הם לא טורחים לעדכן שחסר משהו וזה סתם נמרח. הבקשה לוקחת 7 ימי עבודה ולאחר מכן זה מאושר ואפשר להתקדם לשלבים הבאים
הרשמה ותשלום אגרה כנסו לקישור הבא:

https://ecom.gov.il/voucherspa/input/424

תמלאו את הפרטים, תסדירו תשלום ותירשמו לבחינות.

במהלך הקורס עדיף כבר להירשם לבחינה בנושא הנלמד ובסיום הקורס להיבחן
באחד ממרכזי הבחינה של רשות הספנות – בטבריה, חיפה או רמלה.
העניין שיש קצת קושי להירשם לבחינות, תקראו את הסעיף הבא.

6. הבחינות:

כדי לקבל רישיון סקיפר צרכים לעבור מבחנים עיוניים ומבחן מעשי.
את המבחנים העיוניים עושים בצורה ממוחשבת.

אחד הנושאים המאתגרים הוא לקבוע מועד למבחן, אם אתם מגיעים בתור אדם פרטי הסיכוי שלכם לקבל הקצאה שואף לאפס וכנראה שייקח חודשים לתאם את ארבעת
המבחנים ואני אסביר למה. יש תמיד מחסור בכמות המקומות לביצוע המבחן, החברות הגדולות לרוב יודעות את זה והן דואגות לשריין הרבה לפני מקומות לאנשים שלומדים אצלם כדי להקל על
התהליך. לא ניכנס לסוגייה אם זה פייר או בסדר, אבל זה המצב כרגע.

7. החלק העיוני:

נתחיל מהסבר על החלק העיוני. חשוב לציין פה שגילנו שאחד הדברים הכי חשובים כדי להצליח בבחינות ובכלל ללמוד להשיט יאכטה בביטחון
הוא לשלב למידה מעשית בזמן הלמידה העיוניות – את זה עושים רק על היאכטה! נושאים כמו בדיקת מנוע, הפלגות לילה, עבודה עם מכשרי קשר ועוד, פרמטר חשוב בהחלטה כשבוחרים חברה שתלווה אתכם הלמידה
לא יכולה להתבצע רק בכיתה.

ארבעת הנושאים: ימאות, ניווט מכשירים, מכונה, ניווט חופי, שמסתכמים ב 16
מפגשים בני 3 שעות כל אחד. סדר הנושאים אינו חשוב, העיקר להשלים את כולם.
א. ימאות – חמישה מפגשים:
בנושא זה מכירים את הספינה, מפרשנות, בטיחות, קצת מטאורולוגיה שימושית, חוקי
הדרך ועוד.
ב. ניווט מכשירים – שלושה מפגשים:
בנושא זה נלמד על מבנה המפה הימית, על מכשירי הניווט השונים העומדים לרשותנו
ועל מכשירי הקשר וההתמצאות הקיימים כיום.
ג. מכונה – שני מפגשים:
נושא קצר ומעניין המרכז את כל מה שצריך לדעת על מה שמפעיל את
הספינה: סוגי המנועים הקיימים, מבנה המנוע, שלל מערכות הספינה,
כולל חלק מיוחד לטיפול בתקלות ומניעתן.
ד. ניווט חופי – שישה מפגשים:
נושא מורכב, מרתק ומעניין, בו לומדים ומתרגלים את כל נושא הניווט בים. מניווט פשוט מנקודה לנקודה עד לתכנון הפלגה מורכב בהשפעת הרוח וזרמי
הים.

8. החלק המעשי:

מסכם את כל מה שלמדתם. אתם יוצאים למבחן עם כל הצוות שלכם, זהו צוות
שמתגבש תוך כדי הלמידה ואיתו עוברים ביחד שבוע הכנה. זה אומר חמישה ימים מלאים משעה 08:00 עד השעה 16:00 ובו לומדים ימאות מ-א’ ועד ת’ – הכנת
הספינה לפני יציאה, גישות מנוע, מפרשנות, מקרים ותגובות וכל מה שצריך לדעת כדי
לנהל ספינה.
ארבעת אנשי הצוות והמדריך יוצאים למבחן ביחד, אליהם מצטרף בוחן מטעם רשות
הספנות. תפקידו לבחון את רמת הידע והביצוע של כל נבחן כסקיפר וגם כאיש צוות.
הבחינה נמשכת כ – 7 שעות. כדי לגשת למבחן המעשי אתם צרכים להביא את הטופס הרפואי שלכם חתום ולשלם
אגרה, מצורף קישור לתשלום האגרה:

https://ecom.gov.il/voucherspa/input/424

9. התשובות- מגיעות תוך 10 ימי עבודה בדרך כלל ואם עברתם תחגגו, אם לא אז
ניגשים שוב רק למבחן המעשי.
ניתן לראות את התשובות בקישור הבא:

http://asp.mot.gov.il/he/shipping/opercraft/exam

או להתקשר ל 5678*

אם עברתם בהצלחה התעודה תשלח אליכם בדואר רשום עד 14 ימי עבודה.

מזל טוב אתם סקיפרים!

לקביעת שיעור ניסיון בים צרו קשר או צלצל ל: 050-7474848


טניה גולדברג
yachtime.co.il