לשיט יש המון פנים, המון זוויות להתבוננות, לכן אנחנו פוגשים מגוון שייטים, סגנונות שונים, יש כאלה שמחפשים נוחות, יש גם שמחפשים הרפתקאות, הפלגות ארוכות, מקומות נידחים, יש גם שאוהבים לכוון מפרשים ויש גם כאלה שאוהבים שייט תחרותי.

כמגוון השייטים כן מגוון היאכטות, תמיד כיף להסתובב במרינה, להתבונן בין שלל היאכטות ולנסות ולתהות למה התכוון המשורר בעת שיצר את אותו כלי שיט, מה היעוד? לאן הוא אמור להפליג? אילו ימים הוא אמור לחצות?

איך תמיד עיניי נמשכו ליאכטות התחרותיות, פאר היצירה, קווים חדים, תרנים גבוהים שיש בהן מין האלגנטיות והחדות, כמו ברבור, גאה ובטוח בעצמו, כמו גברת תמירה וארוכה המודעת לנוכחותה.

אכן התמונות המרשימות ביותר הן מתחרויות שייט, כולם מתרשים מהן, כולם אוהבים לראות ספינקר ענק מתנוסס לו או צוות המאזן בכל כוחותיו את היאכטה בקדמית, אך לקחת חלק בזה? פחות, המאמץ, הזמן, האימונים המרובים, הדינמיקה הקבוצתית, והמחיר, מרתיעים שייטים רבים מלבוא ולטעום מענף זה שלצערי אינו תופס תאוצה כמו יתר ענפי השיט.

אך כל ה"חסרונות" שתיארתי עשויים להיות דווקא היתרונות בתחום, הם ודווקא הם עשויים להביא לשייט את מבוקשו, את זה שכל כך רצה ודמיין לפני שהחל לשייט.

ראשית אני רוצה להתחיל בהבדלים בין יאכטות תחרותיות לבין הקרוזריות. הקורוזריות, נועדו לשהייה יחסית ארוכה יותר בכלי השיט ולנוחות, לכן הדגש הוא על נוחות והרבה פעמים זה מתנגש עם ביצועיים בהפלגה.

כמובן שגם בתוך הקרוזריות יש מגוון גדול של יאכטות עם המון הבדלים.

ראשי מתגלגל בתורן מול ראשי רגיל, חלוץ עם מערכת SELFTAEKING  (חלוץ עובר לבד בשינויי מפנה)

אלו הם ההבדלים שכל שייט יכול לבחור בעת ביצוע ההזמנה של היאכטה, אך ההבדלים המהותיים הם, צורת הגוף, החומרים והטכניקה בה היא בנויה, משקל כלי השיט, מרכז הכובד, ככל שהוא נמוך יותר כך הכלי יציב יותר,  צורת הקיל, עומק קיל,  גובהו של התורן, צורתו, המערכות השונות וכמובן שטח המפרשים.

סוגי תחרות שייט

גם בתוך העולם התחרותי יש המון הבדלים, אנחנו עדים לשינויים ופיתוחים שהעולם הזה עובר, יש כל הזמן ניסיון לפתח יאכטות שיודעות לעשות גם וגם, כלומר גם להתחרות ולהראות ביצועיים מרשימים, אך גם יכולות להפוך ליאכטות  קרוזריות בעת הצורך.

כמובן שמשהו חייב להיפגע , נוחות בדרך כלל תעלה את משקל הכלי ותפגע בביצועים, אך עדין ההתפתחות העולמית מאוד מרשימה.

תחום שייט תחרותי שהולך ותופס תאוצה הוא תחרויות OFFSHORE  כלומר, למרחקים ארוכים, המסלולים הם גאוגרפיים ולא תלויים בכיווני הרוח.

יאכטות שנבנות למטרה זו, מתוכננות לשהייה ארוכה ולהפלגה ארוכה ברוחות כהות, יאכטות אלו בנויות להפליג ברוחות יחסית חזקות ולהגיע למהירויות מטורפות, 20 קשר ומעלה, המסלול נקבע על פי תחזית והשאיפה היא להפליג כל הדרך ברוח החזקה והכהה ביותר ולהימנע ככל שניתן מרוחות קלות וקדמיות, שכן בקדמית אין את היכולות להגיע למהירויות כאלה, בטח שמדובר בכלי שיט קטנים יחסית.

כלומר, בעת הפלגה, אם יש צורך בהחלטה בין 2 אפשרויות, ממש לא מחייב שנחליט להפליג בקו ישר, מחפשים את המהירות, כאשר כלי שיט מפליג במהירות של 7 קשרים בקידמית, גם אם החרטום על המטרה, עדין יהיה הרבה יותר כלכלי להפליג 20 קשר ולהאריך את הדרך גם אם זה פי 2. שייט תחרותי על פוגו 41

בתמונה אנחנו רואים יאכטה בשם POGO 41  פיט , הרוחב שלה הוא 4.5 מטר.

היאכטה מצוידת במפרשי ענק וגוף קל, כל אלה מאפשרים ליאכטה בתנאים מסוימים לעלות לגלישה ובעצם להגיע למהירויות גבוהות מאוד.

לעומת זאת, ברוחות קלות ובזוויות חדות לרוח, הגוף הרחב מהווה חיסרון , היאכטה אינה עולה לגלישה ולכן " נתקעת" במים.

לכן בתחרויות "מצופים" שהן בדרך כלל תחרויות קצרות ומיקום המצופים נקבע על פי כיוון הרוח, (קידמית, מלאה) יאכטה מסוג זה לא תייצר את המהירות הרצוייה.

OFFSHORE- תחרות של מרחקים ארוכים, שעות רבות עד ימים ואפילו שבועות וחודשים.

לדוגמה: VOLVO OCEAN RACE, בתחרות עצמה צריך להגיע מנקודה לנקודה הכי מהר, בתחרות עצמה מאופיינת בהרבה החלפות מפרשים. לכל רוח ולכל זווית לרוח, יש הרבה פחות שינוי מפנים והמון כיוון מפרשים.

תחרות מצופים- תחרות שייט של שיוטים קצרים, שעות בודדות, מסלול נבנה ע"י זריקת מצופים והקפתם, המצופים ממוקים ביום התחרות מול הרוח ובמורד הרוח. התחרות מאופיינת בהמון שינויי מפנים, המתחרים מאוד קרובים אחד לשני ולכן יש המון טקטיקה מול היריב.

בארץ ישנן תחרויות גם של אופשור וגם מצופים, תחרויות האופשור הן קצרות יחסית (כמה שעות) בגלל  מגבלות גודל וגאוגרפיה, שיוטי מצופים מאוד פופולרים.

ככל שגוף היאכטה צר יותר, כך עולה יתרונה ברוחות קלות וברוחות חדות, היאכטה מהר מאוד תגיע למהירות הסופית של הגוף (גל חרטום) ושם תעצור, כלומר הגוף חד ואינו "נדבק" לפני המים.

ברוח קלה שממילא אי אפשר להגיע לפלניניג (גלישה) גוף צר הוא יתרון.

לכן רכשנו יאכטה בעלת נתונים מתאימים לשיוטי מצופים ברוחות קלות.

X-35 הוא הדגם הנבחר, יאכטה צרה (3.27)  תורן גדול וגוף קל, כל אלה נותנים לX-35 יתרונות מאוד גדולים במים הישראלים, והופכים אותה לאחת הסירות הקלילות והכפיות ביותר להפלגה.

בזכות המבנה הצר והחד שלה היאכטה חותכת את המים בצורה חלקה נעימה ובשקט מופתי.

שייט תחרותי על X-35

אני אישית מעדיף את שיוטי המצופים, הם דינמיים, מהירים, קרבות צפופים והמון אקשן.

אחד האתגרים הגדולים והמספקים במיוחד הוא להביא צוות לרמה שהיאכטה הופכת לגוף פועם אחד, כולם מנגנים אותו מנגינה, והיאכטה מפליגה בתאום מושלם.

בשיוט מצופים נדרשים 8 אנשי צוות, נשמע המון אבל לכל אחד יש תפקיד ספציפי ומוגדר מראש עם תחומי אחריות.

חרטום, תורן, פסנתר, טרימר 1, טרימר 2, ראשי, הגאי, טקטיקן.

תאורי תפקידים:

חרטום: תפקידו הכנת חלוץ והשחלתו בטפלף, הרכבת מוט ספינקר, מניעת חצאיות, עבודה עם מוט ספינקר במהפכים, וידוא עליית ספינקר בצורה חלקה, הורדת ספינקר, העלאת חלוץ, בזינוקים קריאת מרחקים לקו זינוק והתראות במקרה של סכנת התנגשות.

תפקיד קשוח, דורש כושר וקלות תנועה.

תורן: אחראי על הרמת כל המפרשים, מעלנים, במהפכים אחראי מוט בתורן, הורדות ספינקר, אחראי על פתיכה וסגירה של המוט.

פסנתר: תפקיד מרכזי, מקשר בין החרטום לקוקפיט, אחראי על כל הקלאצים ושני וינצים קדמיים, אחראי על גריידינג  בגביות, תפקיד מאוד קשוח, מחייב המון תקשורת וניהול מצבים, במיוחד במיקרה של תקלות.

טרימר 1, טרימר 2: כל אחד אחראי על צד מסויים, בקידמית התרימר שמתחת לרוח מבצע כל הזמן טרימיניג לחלוץ ברוחות קלות עד ערות, (בחזקות אין צורך), בגביות הטרימר אחראי על טרימינג של הספינקר יחד עם הפסנתר, הטרימר שמעל הרוח עושה טרימניג למוט ספינקר.  תפקיד שדורש הבנה במפרשים וניסיון.

ראשי: אחראי על מפרש ראשי שאומר אחראי על מיתר ראשי, על עגלה של הראשי ועל ונטה אחורית. התפקיד דורש המון ניסוין, עבודה עם ההגאי על מהירות יאכטה ונהיגה של הסירה עם כמה שפחות התערבות הגה.

הגאי: תפקיד מורכב, דורש מהגאי להרגיש היטב את היאכטה ולהביא אותה למהירות מקסימלית כמה שיותר מהר, עבודה חזקה יחד עם האיש ראשי, דורש סנכרון מושלם בין אנשי הצוות בשינויי מיפנים. אחראי על טכניקה של אנשי הצוות.

טקטיקן: תפקידו לראות את המגרש ולקבל החלטות טקטיות כגון לאן מפליגים, מתי משנים מפנה, האם להפליג כהה ומהר כרגע או חד יותר, האם נכנסים לקר עם יאכטה אחרת, הובלת היאכטה לרוח חזקה וזיהוי מכות רוח, התפקיד דורש המון המון ניסיון .

כאשר כל התפקידים עושים את עבודתם נאמנה, היאכטה מפליגה במקסימום מימוש הפוטנציאל שלה, בשקט מופתי, בתגובות מתפרצות כשצריך, בתפעול תקלות מהיר וענייני, וכשכל זה מתרחש התחושה היא נהדרת, הרמה המקצועית והבנת הים עולה פלאים.

הדרך היא ארוכה ולוקח זמן לבנות צוות שעובד בהרמוניה, במיוחד שלרוב הצוות אין ניסיון, השיעורים הראשונים עוסקים בהכרת התפקיד, כל אחד ותפקידו, תאום בין אנשי הצוות, לאחר מכן עובדים בלי סוף על טכניקה, אין סוף סיבובים ומהפכים, הנפות ספינקר והורדתו, הקפות מצוף יעילות, הולכה נכונה בקדמית וגבית, השלב הבא הוא עבודה על טקטיקה בים, חילופי רוח, קרבות עם יאכטות אחרות וטקטיקת זינוקים.

אין משפר ומפתח משייט תחרותי, לכן אני מזמין אותך לבוא ולחוות איתנו ב-יאכטיים מה זה שייט תחרותי אמיתי.

לעוד פרטים בנושאים נוספים מהתחום ומידע על מועדון ובית ספר השיט שלנו לחצו כאן

יואב פוגטש